Jaką skrzynię biegów wybrać


Zmiana samochodu to zawsze pewne wyzwanie, z którym trzeba się zmierzyć gdy przyjdzie na to właściwy czas. Następuje trudny i często bardzo długi okres wyboru samochodu, podejmowania decyzji dotyczących modelu, rocznika, wyposażenia itp. Jednym z ważnych elementów decydujących o wyborze samochodu jest również skrzynia biegów.

Na rynku mamy dostępne modele z tradycyjnym, manualnymi skrzyniami biegów, skrzyniami automatycznymi zdobywającymi coraz więcej entuzjastów w Europie oraz skrzyniami typu DSG, montowanymi głównie w samochodach niemieckich. Ostateczna decyzja w bardzo dużym stopniu zależy od przeznaczenia samochodu, przewidywanych przebiegów i warunków w jakich pojazd będzie eksploatowany.

Jednym z dodatkowych kryteriów wpływających na ostateczną decyzję jest również w coraz większej mierze ewentualny koszt jaki trzeba ponieść w przypadku awarii. Naprawa skrzyń biegów lub też dostępność części zamiennych w przypadku dosyć rzadkich modeli może opiewać bowiem na bardzo wysokie kwoty.

Manualne skrzynie 6 lub 7 biegowe są dość wytrzymałe i elastyczne jednak wymagają obsługi drążka zmiany biegów i sprzęgła co może być męczące, płynność jazdy jest w pełni uzależniona od umiejętności. Zmiana biegów wymaga większej uwagi i umiejętności od kierującego. Awaryjność takiej skrzyni jest zależna od techniki jazdy jak i właściwego serwisowania, wymiana sprzęgła, zależnie od stylu jazdy i mocy silnika może być konieczna po przejechaniu nawet kilkudziesięciu tysięcy choć standardowo powinna nastąpić nie wcześniej niż po około 100 000 kilometrów. Koszty nie przekroczą 1,000 złotych przy niedużych silnikach benzynowych. W przypadku mocnych silników, turbodiesli poza sprzęgłem może istnieć konieczność wymiany dwu masowego koła zamachowego, a wtedy kosztuje to nawet kilka tysięcy.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów to wygoda i płynność jazdy, kierowca nie musi obsługiwać sprzęgła ani drążka biegów. Taka skrzynia daje wysoki komfort i bardzo elastyczne funkcjonowanie skrzyni dzięki zastosowaniu sprzęgła hydrokinetycznego. Skrzynie te potrafią bezawaryjnie pracować przez kilkaset tysięcy kilometrów. Najważniejsze jest stosowanie odpowiedniego do tego typu przekładni oleju i jego terminowa wymiana.

Przyjmuje się, że olej powinien być wymieniany maksymalnie co 50 000 kilometrów, ale to też zależne jest od warunków w jakich auto jest eksploatowane. Warto również zastosować czyszczenie układu skrzyni specjalnym preparatem przed napełnieniem nowym i wymianie filtra oleju jeżeli taki w skrzyni występuje. Koszt takiej operacji razem z olejem nie powinien przekroczyć kilkuset złotych.

Skrzynie DSG (ang. Direct Shift Gearbox) to najnowocześniejsze rozwiązanie oparte na zasadzie działania równolegle dwóch sprzęgieł, osobno dla biegów parzystych i nieparzystych. Podobnie jak automat nie wymaga obsługi kierowcy, ale daje mu taką możliwość za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy. Skrzynie DSG są bardzo wygodne, pracują bardzo szybko i elastycznie, pozwalają ograniczyć zużycie paliwa, ale wymagają również regularnej wymiany oleju, zdarzają się im awarie tzw. mechatroniki co skutkuje kosztami naprawy rzędu 6?7 tysięcy złotych, ponadto ich żywotność to około 200 000 kilometrów, a potem pozostaje tylko wymiana, koszt takiej operacji jest stosunkowo wysoki, przykładowo nowa 6-biegowa skrzynia do VW Golfa to ponad 23 000 złotych.

Wróć do porad

Autolek - Skrzynie biegów Wrocław
ul. Juliana Klaczi 31
51-151 Wrocław

Wszelkie prawa zastrzeżone dla plynnajazda.pl

Automatyczne: 508-721-234
Manualne: 502-655-837