Prawidłowy poziom oleju w skrzyni biegów


Wszystkie elementy znajdujące się wewnątrz skrzyni biegów zarówno w trakcie jazdy jak i podczas postoju kiedy to skrzynia również pracuje na tak zwanym biegu jałowym, są w nieustannym ruchu. Najważniejszą rolę wtedy pełni bez zwątpienia olej, który zapobiega przetarciu się pojedynczych kół zmiany biegów, łożysk oraz innych elementów które się w niej znajdują. Oczywiście aby mógł on dobrze pełnić swoją rolę potrzebuje znajdować się na odpowiednim poziomie oraz osiągnąć właściwą dla tego zadania temperaturę roboczą.


Niestety ze względu na lokalizację, dostęp do miejsca w którym można zdiagnozować czy stan oleju w skrzyni biegów jest prawidłowy może być nieco uciążliwy i do jego sprawdzenia potrzebny będzie kanał lub też duży podnośnik taki jaki ma zastosowanie w profesjonalnych warsztatach samochodowych. Pod żadnym pozorem nie wolno wchodzić pod samochód podniesiony za pomocą podnośnika do zmiany kół, gdyż jest to bardzo niebezpieczne nawet po zastosowaniu kobyłek, których zadaniem jest stabilizowanie podniesionego pojazdu.

Diagnozowanie problemów z olejem

Istnieje kilka sposobów dzięki którym możemy w bardzo prosty sposób sprawdzić czy przypadkiem stan oleju w naszej skrzyni biegów nie jest zbyt mały lub czy też nie jest go zbyt dużo. Najprostszą metodą dzięki której diagnoza poziomu oleju może się odbyć bez konieczności wizyty w warsztacie jest oglądnięcie skrzyni w poszukiwaniu ewentualnych wycieków lub też miejsc w których się ona poci, jest odbarwiona i wydaje się bardziej wilgotna, przesiąknięta olejem.

Jeżeli nie zauważymy takich problemów, może to świadczyć o dobrym stanie oleju jednak nie jest to do końca precyzyjna metoda. W przeciwnym wypadku mamy do czynienia prawdopodobnie z wyciekiem oleju, który należy jak najszybciej skorygować aby nie uszkodzić żadnych elementów znajdujących się wewnątrz skrzyni biegów.

Podobna sytuacja może się pojawić w przypadku przelania skrzyni (zbyt duży poziom oleju) lecz jest to również sytuacja dosyć łatwa do zdiagnozowania bowiem może to mieć miejsce jedynie po wykonaniu zabiegu uzupełnienia skrzyni olejem na własną rękę co nie jest zalecane w żadnym z przypadków. Zalanie skrzyni może skutkować jej trwałym uszkodzeniem co zdecydowanie zwiększy koszty jej naprawy lub wymiany w porównaniu do kosztów poniesionych podczas zlecenia usługi wymiany oleju w profesjonalnym warsztacie samochodowym.

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów

W przypadku kiedy dysponujemy kanałem lub też odpowiednim podnośnikiem, a nasza skrzynia biegów nie posiada żadnych wycieków oraz innych łatwo zauważalnych na jej obudowie problemów możemy samodzielnie sprawdzić poziom oleju który się w niej znajduje.

W tym celu należy ustawić pojazd na równej powierzchni oraz zablokować jego koła kobyłkami oraz za pomocą hamulca ręcznego. Następnie należy znaleźć śrubę kontrolną, która powinna być dobrze widoczna na jednej z bocznych ścian skrzyni biegów. Kiedy już to zrobimy warto w miejscu pod lokalizacją tej śruby podłożyć miskę, która zgromadzi w sobie olej w razie ewentualnego wycieku.

Ostatnią czynnością jest bardzo powolne odkręcenie śruby kontrolnej. Musimy zrobić to po woli i z wyczuciem ponieważ jeżeli przed jej całkowitym wyciągnięciem olej zacznie wyciekać będzie to oznaczało, że poziom jest w porządku i można ją ponownie zakręcić. Jeżeli natomiast uda się ją wyciągnąć, a olej nie będzie spływał będzie to oznaczało, że jego poziom jest zbyt mały i konieczna jest wizyta w warsztacie w celu jego uzupełnienia.

Częstotliwość z jaką należy sprawdzać olej w skrzyni biegów w momencie kiedy nie ma widocznych lub też odczuwalnych problemów ze skrzynią to przeważnie 100 000km jednak warto również sprawdzić ową informację w książce serwisowej producenta gdzie znajdują się wszystkie zalecenia odnośnie prawidłowego eksploatowania pojazdu.

Wróć do porad

Autolek - Skrzynie biegów Wrocław
ul. Juliana Klaczi 31
51-151 Wrocław

Wszelkie prawa zastrzeżone dla plynnajazda.pl

Automatyczne: 508-721-234
Manualne: 502-655-837